Wednesday, July 8, 2009

Sejarah Sekolah kite , kome oii.....











Sekolah ini terletak di Kampong Lambor Kanan, kira-kira 12 km dari Bota Kanan dan 14 km dari Kampong Gajah iaitu di dalam daerah Perak Tengah. Pada keseluruhan adalah terdiri dari kampung-kampung tradisional Melayu.




Sewaktu awal penubuhannya, pelajar-pelajar sekolah ini datangnya dari 6 buah kampung iaitu Kampong Lambor Kanan, Kampong Lambor Kiri, Kampong Telok Bakong, Kampong Kuchai, Kampong Telok Sareh dan Kampung Pasir Kubu dan mereka adalah 100% berketurunan Melayu.




Setelah siap pembinaan Sekolah Menengah Lambor Kiri, pelajar-pelajar sekolah ini hanya datang dari kampung yang berdekatan iaitu Kampong Lambor Kanan, Kampong Telok Bakong dan Kampong Telok Sareh.



Sekolah ini telah dibuka pada 2.1.1978 di kawasan seluas 9.9 ekar bagi menggantikan Sekolah Menengah Dato' Abdul Rahman Yaakub (Cawangan Telok Bakong).




Sewaktu awal pembukaannya, seramai 746 orang pelajar, 26 orang guru dan 5 orang staf sokongan telah memulakan sesi persekolahannya yang pertama. Tingkatan yang tertinggi pada masa itu adalah Tingkatan 4.

5 comments:

  1. wala pu aku tak masuk universiti , namun aku bangge kerana melangkah kaki ke sekolah ini.

    Jutaan penghargaan kepada seluruh tenaga pengajar yang tidak menghire jemu nak ngajo aku.

    semoge Allah membalas jase - jase guru sekelian .Amiin..

    ReplyDelete
  2. Kepade kengkawan..ngah pisang, melimatdin ,basa,shahrul jege,atid,nizam , lun kontek, argendut,jamayah, hawariyah, eton,eda endan,hazimah,wazuri,aya,e pengko,dan keluarge masen - masen kerane sudi memeghiahkan BBQ aghitu
    len kali kite buat pawaaa..punye...

    manodin...hee..hee

    lepeh kite coye beberape rmaei lagi memba kite..tak kire lee...hee..hee

    ReplyDelete
  3. man oiii!!! mane mike dapat logo sekolah nie!!! teringat mase sekolah dulu erk!!! tapi aku tuko sekolah kat klang mase tingkatan 4 kome oi!! tapi sekolah lambo tetap dihatiku...huhuhuhuhu... are gendut(dah tak gendut lagi)

    ReplyDelete
  4. Ya allah terharu nya rasa hati. Terlalu bnyak Knangan di sekolah ini. Sgalanya tidak dpt di lupakan.

    "LENCANA SEKOLAH" - TQ man nondin buntut tonggek.

    ReplyDelete
  5. wah lecana ni menjadi sejarah ku dkt sekolah lambor ni..jom meniaga ramai2 org lambor oii dkt tenet ni..ni org lambor punya forum untuk peniaga2 online buka lot niaga bulan puasa ni dkt www.bazarniaga.biz bis org lambor jg ni..jom support..

    ReplyDelete